چرا تعدد زوجات براي مرد جایز، ولی برای زن جایز نیست؟

پاسخ:

با بررسي وضع محيط هاي مختلف قبل از اسلام به اين نتيجه مي‏رسيم كه تعدد زوجات، بدون این که ضابطه و محدوده ای داشته باشد امر عادي بوده و از ابتكارات اسلام نيست، بلكه اسلام آن را در چارچوب ضرورت‏هاي زندگي انسان محدود ساخته و براي آن قيود و شرايط سنگينی قرار داده است.
قوانين اسلام براساس نيازهاي واقعي بشر است، وقتي مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به كنار بگذاريم، فلسفه تعدد زوجات روشن مي‏شود. هيچ كس نمي‏تواند انكار كند كه مردان در حوادث گوناگون زندگي، بيش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث ديگر، قربانيان اصلي را آنها تشكيل مي‏دهند.
نيز نمي‏توان انكار كرد كه بقاي غريزۀ جنسي مردان از زنان طولاني‏تر است؛ زيرا اکثر زنان در سن معيني، آمادگي جنسي خود را از دست مي‏دهند، در حالي كه در مردان چنين نيست.
همچنين زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتي از دوران حاملگي، عملاً ممنوعيت آميزش دارند، در حالي كه در مردان اين ممنوعيت وجود ندارد.
از همه گذشته زناني هستند كه به علل گوناگوني همسران خود را از دست مي‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها بايد براي هميشه بدون همسر باقي بمانند.
با درنظر گرفتن اين واقعيت‏ها در اين گونه موارد (كه تعادل ميان مرد و زن به هم مي‏خورد) ناچاريم يكي از راه های زیر را انتخاب كنيم:
أ. مردان تنها به يك همسر در همۀ موارد قناعت كنند و زنان بيوه تا پايان عمر بدون همسر باقي بمانند و تمام نيازهاي فطري و خواسته‏هاي دروني و احساسي خود را سركوب كنند.
ب. مردان فقط داراي يك همسر قانوني باشند، ولي روابط آزاد و نامشروع جنسي را با زناني كه بي شوهر مانده‏اند، به شكل معشوقه برقرار سازند.
ج. كساني كه قدرت دارند بيش از يك همسر را اداره كنند و از نظر جسمي و مالي و اخلاقي مشكلي براي آنها ايجاد نمي‏شود، نيز قدرت بر اجراي كامل عدالت ميان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود كه بيش از يك همسر انتخاب كنند.
حال اگر بخواهيم راه اوّل را انتخاب كنيم، بايد گذشته از مشكلات اجتماعي كه به وجود مي‏آيد، با فطرت و غرایز و نيازهاي روحي و جسمي بشر به مبارزه برخيزيم. همچنين عواطف و احساسات اين گونه زنان را ناديده بگيريم، اما اين مبارزه‏اي است كه پيروزي در آن نيست. به فرض كه اين طرح عملي شود، جنبه‏هاي غير انساني آن بر هيچ كس پوشيده نيست.
تعدد همسر را در موارد ضرورت نبايد تنها از نگاه همسر اوّل مورد بررسي قرار داد، بلكه از دريچۀ چشم همسر دوم و مصالح و مقتضيات اجتماعي نیز بايد مورد مطالعه قرار گیرد. آنها كه مشكلات همسر اوّل را در صورت تعدد زوجات عنوان مي‏كنند، كساني هستند كه يك مسئله سه زاويه‏اي را تنها از يك زاويه نگاه مي‏كنند؛ زيرا تعدد همسر هم از زاويه ديد مرد و هم از زاويه ديد همسر اوّل، نيز از زاويه ديد همسر دوم بايد مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در اين باره قضاوت كنيم.
اگر راه دوم را انتخاب كنيم، بايد فحشا را به رسميت بشناسيم. تازه زناني كه به عنوان معشوقه مورد بهره برداري جنسي قرار مي‏گيرند، نه تأمين دارند و نه آينده‏اي؛ چنان كه شخصيت آنها پايمال شده است. اينها اموري نيست كه انسان آگاه آن را تجويز كند.
بنابراين، تنها راه سوم مي‏ماند كه هم به خواسته‏هاي فطري و نيازهاي غريزي زنان پاسخ مثبت داده شود و هم از عواقب شوم فحشا و نابساماني زندگي اين دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه از گرداب گناه بيرون آید.[1]
راز كاستي عاطفه و احساسات در جوامع غربي و پناه بردن آنان به حيوانات با ابراز محبت به آنان همين است، نه حس قوي عاطفۀ بشري آنها. آنان كه بشريت را چنان از دم تيغ گذرانده و با وحشيانه ترين راه‏ها انسان هاي مظلوم را مي‏كشند تا ثروت و سرمايه‏هاي آنان را به يغما ببرند، چه بويي از عاطفه برده‏اند!
اما این که چرا چند شوهري برای زنان مجاز نيست؟ در پاسخ می گوییم:
1. اين خلاف طبيعت و روحيات زن است؛ زیرا از نظر روان شناسي تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقداند كه زنان به طور طبيعي "تك شوهرگرا" هستند و فطرتا از تنوع همسر گريزانند و خواستار پناه يافتن زير چتر حمايت عاطفي و عملي يك مرداند و تنوع گرايي در زنان نوعي بيماري است. ولي مردان ذاتا تنوع گرا و "چند زن‏گرا" هستند و چنان كه مي‏دانيد احكام اسلام همه متناسب با نيازهاي واقعي و ويژگي‏ها و خصلت‏هاي ذاتي انسان‏ها وضع گرديده است.[2]
2. بدين وسيله بهداشت و سلامت نسل به خطر مي‏افتد.
3. شناخت انساب و تميز آنها از بين خواهد رفت و یکی از پیامدهای آن ازبین رفتن عواطف خانوادگي و عدم تمايل به تكثير نسل و زاد و ولد، خواهد بود؛ چون به حسب طبع هر كس فرزند خودش را دوست داشته و براي او سرمايه گذاري مي‏كند، اما در قبال كسي كه انتسابش به وي مشكوك است، بلكه اصلا معلوم نيست از كيست؟ بي گانه بوده و تعهدي نسبت به او ندارد و از درون نيز چنين انگيزش و تمايلي وجود ندارد. [3]
اینها برخی از مصالح وحکمت هایی است که اسلام بر اساس آن تعدد زوجات (چند همسری) رابرای مردان مجاز شمرده، ولی چند شوهری زنان را جایز ندانسته است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 1 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط reza&mahdi

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 127071
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1